Blog 1 - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Vera Verheggen - WaarBenJij.nu Blog 1 - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Vera Verheggen - WaarBenJij.nu

Blog 1

Door: Vera Verheggen

Blijf op de hoogte en volg Vera

16 Mei 2014 | Ecuador, Quito

Hola lezers van mijn blog,

Na de eerste indrukken van Ecuador wordt het tijd om (eindelijk) een blog te schrijven :) Ik zal het proberen kort te houden, want heb veel foto’s toegevoegd (die geven een beter beeld dan hoeveel tekst dan ook).

Ik ben 22 april samen met Ruud via Madrid naar Quito (hoofdstad van Ecuador) gevlogen. Hier hebben we een paar daagjes aan de hoogte (het ligt in de Andes op 2870m hoogte) en de jetlag gewend en de stad verkend (en meteen kennis gemaakt met de gevaren van de straat..).

Hierna zijn we met een bus naar het Lagua Quilotoa gegaan, dit is een oude vulkaankrater te midden van een heel landschap vol vulkanen. De reis hierheen was een heel avontuur: een bus die in Nederland al zo’n 200 jaar geleden zou zijn afgekeurd, die in alle dode bochten probeert in te halen en waar elke kilometer een andere verkoper instapt met stinkend varkensvlees met vetrandjes, allerhande snoepjes, oorbellen en nog veel meer. Maar eenmaal goed aangekomen, was het het wel waard! Zoals jullie op de foto’s zien, is in de krater een magisch meer ontstaan!

Hierna zijn we via Latacunga naar Baños gegaan, een rustig stadje waar we echt vakantie hebben gevierd. Met de mountainbike zijn we langs tientallen watervallen naar Puyo gefietst, een plaats die de poort naar de Amazone vormt. Helaas hebben we samen geen tijd meer gehad om de jungle in te trekken (wat ik dus zeker nog een andere keer ga doen!) omdat het vliegtuig naar de Galapagós eilanden op ons wachtte.

Deze eilanden (ook wel ‘paradise’ genoemd) is het mooiste wat ik ooit heb gezien! (daarom ook zoveel foto’s hiervan) Op deze vulkanische eilanden wonen allerlei dieren (die nergens anders te vinden zijn) en die de mens niet als vijand zien (voor de liefhebbers zoek ‘Darwin’ op google). Daarom kun je er heel dicht bij komen en mooie foto’s maken. Ook hebben we hier elke dag volop gesnorkeld (foto’s hiervan volgen nog), waar je rustig tussen de scholen vissen, schildpadden, zeehonden, robbes, pinguins en haaien kon zwemmen.

Hierna zijn we naar Mindo gegaan, een nevelwoud niet ver van Quito. Dit is de vogelspot plek van Zuid-Amerika en misschien wel heel de wereld (meer dan 400 soorten!). Hier zijn we dan ook al om 06:00u het woud ingelopen om de vogels, vele vlinders, veel verschillende soorten planten en apen (en als we geluk hadden gehad ook beren) te spotten.

Helaas is Ruud inmiddels alweer in Nederland, maar heb ik gelukkig al Limburgse versterking van Irene. Ik heb mijn eerste week werken er op al zitten: ik heb gewerkt in de op 1 na duurste privé kliniek van Quito (als je geld hebt ga je naar een privé kliniek met goede dokters en materialen, en als je geen geld hebt en erg ziek bent ga je naar een bagger publieke kliniek). Hier heb ik even mijn Spaans opgewarmd en me aangepast aan hun manier van werken.

Zometeen vertrek ik met de health brigade naar Santo Domingo. Na enkele dagen zal ik me voor 1 week lang aansluiten bij Shoulder to Shoulder Health brigade van Kentucky University (soort artsen zonder grenzen) en gaan we naar de armere en afgelegen gebieden om mensen medische hulp te verschaffen en kinderen in te enten.

Hierna ga ik naar een ander (misschien wel het armste) ‘ziekenhuis’ van Ecuador: er is niet eens het geld en plaats om een patiënt te laten overnachten / op te nemen (ze noemen het hier dan ook subcentro). Het is een soort zaaltje vol mensen die op de grond liggen of in stoelen hangen te hoesten, overgeven of half in coma, te wachten tot een dokter naar hen omkijkt en helpt. In Ecuador zijn de doktoren verplicht om 1 jaar hier gratis te werken. Ik ben er gister kennis gaan maken met de hoofddokter, en die vroeg niet of ik al meteen kon beginnen: zo hoog is de nood daar kennelijk.

Maar goed, dit subcentro avontuur dus pas na het Santo Domingo brigade avontuur! Zodra ik daarvan terug ben zal ik weer eens proberen iets te posten.

Het ga jullie goed in het koude landje!
Ciao, Vera

  • 16 Mei 2014 - 20:54

    Suzan:

    Ha zus, wat een prachtige foto's! Hopelijk heb je naast het werk nog veel tijd over om te genieten van de omgeving!

  • 16 Mei 2014 - 22:31

    Dré:

    Ha die Vera, de foto's overtreffen de foto's die we in een boek over de Galopos zien, dat we geleend hebben van Rob van Schie. Nu naar de Dominicaans republiek...
    We kijken gespannen uit naar de volgende update.

  • 17 Mei 2014 - 16:39

    Lisette:

    Wow Vera! jij zult wel bang zijn geweest in die bus toen ;p,
    leuk geschreven en het klinkt allemaal super vet! :)
    en hele mooie foto's! heeeeel veeeeel plezier deze week!

  • 17 Mei 2014 - 18:06

    Lionne:

    Wat leuk om over je avonturen te lezen!
    Klinkt geweldig. Geniet ervan en doe voorzichtig ;)

  • 17 Mei 2014 - 18:06

    Lionne:

    Vooral die vogelspotplek zou Jos geweeeeldig vinden!

  • 17 Mei 2014 - 21:25

    Moniek:

    Haaa Vera! Sjieke foto's! Echt prachtig! :-) Geniet der mer van! X

  • 17 Mei 2014 - 23:43

    Céline:

    Vera wat cool!! Geniet ervan en kom maar heelhuids terug! Heel veel groetjes vanuit het inmiddels lekker zonnige landje! xxxx

  • 19 Mei 2014 - 10:16

    Jolien:

    Vera wat gaaf allemoal!! Super foto's ouch, mer wat hubs se mit diene bein gedoan :O?! Heat zo'nne haai dig gebeten of wat? In Mestreech is t een bietje eenzaam zonger mien leeve roomie.. Dus g goan mer aaf en toe noa berg om van angere Vera te genieten ;)! Nogmaals heel veul plezeer, groeten aan Irene en tot in Nusbaum :D!! Dikke Poen

  • 19 Mei 2014 - 22:41

    Henk Verheggen:

    Dag Vera,

    Hardstikke bedankt voor je mooie kaart.

    Pas goed op je zelf.


    groetjes,


    Oom Henk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Quito

Co-schap Community Medicine in Quito

.

Recente Reisverslagen:

23 Juli 2014

Blog 5 - Al final

01 Juli 2014

Blog 4

11 Juni 2014

Blog 3

25 Mei 2014

Blog 2

16 Mei 2014

Blog 1
Vera

Actief sinds 15 April 2014
Verslag gelezen: 558
Totaal aantal bezoekers 5288

Voorgaande reizen:

22 April 2014 - 23 Juli 2014

Co-schap Community Medicine in Quito

Landen bezocht: